Motorsport

Man kan tävla i en rad olika tävlingsformer med snöskoter och både antalet klubbar och tävlingsgrenar ökar. Snöskotersporten bjuder på grenar som enduro, freestyle, höjdhopp, backe, skotercross, best trick och veterantävlingar. Att tävla med snöskoter kan vara en riktigt spännande upplevelse. En del av sporterna liknar motorcykelsportens, men körs med snöskoter. Man kan köra snöskotertävlingar hela året, inte bara på snö utan även vatten, asfalt och gräs.

Skotercross

Skotercrosstävlingar kräver en hel del av sina förare eftersom banorna ofta är gropiga och innehåller en hel del hopp. Denna fartfyllda sport gör också att man behöver kunskap om hur man underhåller sin snöskoter och utför snabba reparationer, om det inte fInns en mekaniker på plats. Sporten påminner på många sätt om motocross, men har naturligtvis sina egna svårigheter och utmaningar som är unika för snöskotern som sportfordon. Banorna är ofta runt en kilometer långa och man kör så många varv som förutbestämts. I Europa är sporten störst i Sverige, Norge och Finland. Skotercross körs även i Nordamerika men banorna där är annorlunda och beskrivs ofta som mer extrema, vilket medför en ökad skaderisk.

Veterantävlingar

Tävlingar med de äldsta maskinerna som kallas veterantävlingar är också väldigt populära. Den mest kända tävlingen heter ”Guldhjälmscupen”. Det är SVEMO, Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, som utfärdar förarlicenser, ordnar tävlingsfunktionärer, inspekterar banor, godkänner tävlingar samt stiftar regler. Detta gäller alla tävlingar inom sporten som idag har cirka 500 medlemsklubbar i landet.

Sportfordon

Snöskotrar med sportsyfte har kortare mattor än arbetsfordonen, men kammarna brukar vara högre. Själva maskinen är anpassad för sportkörning på bana med hårda och ojämna underlag och passar dåligt i lössnö. Stötdämparen anpassas efter användningen och ställs in hårdare i sportsammanhang med tanke på underlaget. När det gäller motorerna finns det varierande storlekar från 60 hästkrafter, men det går att få betydligt mer kraft under huven. Sportmodellerna har i regel enkeldynor eftersom man normalt sätt tävlar ensam.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *