Polaris

Företaget Polaris Industries grundades på 1950-talet i Minnesota. Edgar Hetteen, Allan Hetteen och David Johnson byggde vidare på Edgars företag Hetteen Hoist and Derrick från 1944. 1954 döptes företaget om till Polaris med inspiration från Polstjärnan som står att finna längst till norr på stjärnhimlen, liksom fabriken var belägen i de norra delarna av Minnesota. Tillägget “Industries” fungerade som ett paraplybegrepp som tillät företaget att expandera i valfri riktning.

Polaris Sno Traveler

Den första snöskoterprototypen såg dagens ljus redan 1954 då några fabriksarbetare under ledning av David Johnson bestämde sig för att bygga ett fordon som kunde ta sig fram på snön. Framför allt var man intresserad av en maskin som bland annat kunde underlätta jakt. Detta skedde utan Edgars vetskap och när han kom tillbaka från en affärsresa blev han rasande över att tid och pengar hade spenderats på något som låg långt utanför fabrikens erfarenhetsområde. Prototypen föll inte Edgar i smaken och den såldes för att kunna betala fabriksarbetarnas löner.

Nästa modell kallades “Polaris Sno Traveler” och nu var även brodern Allan involverad. Den första snöskotern gick av produktionsbandet 1956. När Edgar insåg värdet i den nya maskinen bestämde han sig för att marknadsföra den genom en tre veckor lång turné genom Alaskas vidsträckta vildmark för att visa maskinens unika kvaliteter. Under hans frånvaro fick brodern problem med bankens styrelse som inte ville finansiera snöskoterprojektet. När Edgar kom hem hade han fått nog och han lämnade företaget och startade upp konkurrenten “Polar Manufacturing” istället som sedan kom att bli det berömda och välkända Arctic Cat.

Utmaningar

Utan broderns ovärderliga kunskaper stod Allan ensam med ett företag i ekonomisk kris. Samtidigt som han började etablera sitt eget ledarskap tog snöskoterförsäljningen fart med besked under 1960-talet och efterfrågan var så stor att de tillgängliga tillverkarna knappt kunde möta den. Polaris började utveckla snöskotern Comet som släpptes 1964, men maskinen visade sig bli en stor besvikelse. Den kunde bevisligen inte hantera snöns varierande förhållanden. Modellen Mustang släpptes snabbt 1965 för att hålla företaget över vattenytan. Mustangen marknadsfördes som en familjeskoter och fyllde en lucka i marknaden som i övrigt var upptagen med sportmaskiner. Försäljningssiffrorna sköt i höjden och företaget fortsatte utveckla nya modeller i snabb takt. Snart var man en av de ledande tillverkarna på marknaden.

Indy

I början av 1980-talet började succén ta fart på allvar för Polaris som samtidigt med utvecklandet av ATV fortsatte med snöskotern Indy. Indy fick väldigt populära uppföljare i Storm-, Ultra och Trail-serien. Indy-modellen släpptes direkt till allmänheten som inte tvekade att köpa dessa snöskotrar som fick sitt namn av IFS-teknologin, Independent Front Suspension, vilket i sin tur avsevärt förbättrade både prestanda och stabilitet på såväl hala som hårda underlag. Även 90-talets RMK, “Polaris Rocky Mountain King” slog försäljningsrekord som specifikt terrängfordon.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

flash-blog